خانهکنترل کیفیتپمپ دنده ای و کاربرد آن
پمپ دنده ای و کاربرد آن

پمپ دنده ای و کاربرد آن

پمپ هیدرولیک دنده داخلی یکی دیگر از انواع پمپ دنده‌ای است که از مزایای آن می‌توان به سر و صدای کمتر اشاره کرد. به همین علت، در محیط‌های بسته، از این قطعه صنعتی استفاده می‌شود. از پمپ دنده ای داخلی اکثرا برای روان کردن پمپ روغن و شارژ کردن پمپ در فشار زیر ۱۰۰۰ پوند بر اینچ استفاده می‌کنند.

حرکت دورانی چرخ‌دنده‌ها در این نوع پمپ هیدرولیک باعث می‌شود که روغن از طرف منبع به سمت محفظه میان چرخ‌دنده‌ها حرکت کند. بنابراین فضای میان چرخ‌دنده‌ها افزایش پیدا کرده و سیال به آن سمت کشیده می‌شود. زمانی که محفظه‌ها به دریچه فشار برسند، فضای میان دنده‌ها کمتر می‌شود و روغن با فشار زیاد به طرف مجرای خروجی حرکت می‌کند. از کاربرد پمپ هیدرولیک دنده داخلی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

کاربرد پمپ دنده ای

  • پمپ دنده ای داخلی قابلیت پمپ کردن سیالات رقیق مثل روغن و سیالات غلیظ مثل آسفالت، شکلات و قیر
  • پمپ دنده ای داخلی به عنوان پمپ فرمان و پمپ هیدرولیک در ماشین‌آلات راه‌سازی استفاده می‌شود.
  • پمپ کردن انواع روغن و سوخت مثل بنزین، گازوئیل، مازوت و … توسط پمپ دنده ای داخلی قابل انجام است.
  • پمپ کردن انواع رزین‌ها و پلیمرها، الکل‌ها و حلال‌ها توسط پمپ دنده ای داخلی قابل انجام است.
  • پمپ کردن صابون، فوم پلی یورتان، گلیکول، جوهر توسط پمپ دنده ای داخلی قابل انجام است.

همچنین برای افزایش طول عمر انواع پمپ دنده ای می‌توان مواردی را رعایت کرد. همیشه سعی کنید روغنی که وارد پمپ می‌شود، تمیز و بدون آلودگی باشد. همچنین پمپ نباید در طول کار کردن خشک و بدون روغن باشد، زیرا دنده‌های آن دچار ساییدگی خواهند شد. در صورتی که پمپ شما شروع به نشتی کرد، در کمترین زمان ممکن این مشکل را برطرف کنید. به علاوه این که لرزش غیر عادی پمپ نشان‌دهنده وجود اشکال در مدار است که باید سریعا برای رفع آن اقدام کنید.

جنس انواع پمپ هیدرولیک دنده ای: پوسته چرخ‌دنده‌های انواع پمپ روغن معمولا از فولاد یا چدن برای شرایط و کاربردهای مختلف ساخته می‌شوند. همچنین جنس بوش به کار رفته در پمپ های دنده‌ای معمولا از گرافیت کربن، برنز، سرامیک و … می‌باشد. همینطور از فولاد آلیاژی برای ساخت شافت استفاده شده و به شکل کامل آب‌بندی می‌شوند.

مقالات مرتبط

دیدگاه خود را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.پر کردن فیلدهای نشانه‌گذاری شده‌ با * ضروری می‌باشد.